Sök i den här bloggen

söndag 29 april 2012

Tyskland

Danmark är ett väldigt litet land. Jag minns en intervju med en dansk stridsflygare i tidningen Flygrevyn. Att en pilot missar en inflygning och måste göra om den är inte helt ovanligt. Men den här stridsflygaren menade att Danmark är så litet att man missar hela landet ibland. 

Det tar bara drygt en timme att köra från Köpenhamn till Rödby, och då har man avverkat ungefär halva Danmark. Sedan tar det 45 minuter med färja till Puttgarten, och sedan är man i Tyskland. Just nu sitter jag på hotell Höheluft i Oldenburg in Holstein och gör ingenting. Det ska jag fortsätta med tills i morgon då jag 1) ska köpa ett surfkontantkort hos Vodafone samt 2) åka till vad som mycket väl kan visa sig bli Berlin.


Här är allting stängt på söndagar. Det enda matställe jag kunde hitta som inte var igenbommat var ett kebabhak. När jag beställt och satt mig för att vänta på maten klev en gräsand in i lokalen och kraxade uppfordrande. Jag skrattade till, men fick genast en arg blick från ägaren. Han kastade en bit pitabröd åt anden, som plockade upp brödbiten och marscherade ut. Det måste ha varit en återkommande grej det där. Märkligt var det i alla fall. Här är kebaben:



Oldenburg - litet, folktomt och ganska kallt. Men väldigt småstadigt och behärskat. Tyskt, helt enkelt. Rekommenderas. Och påfallande många pratar engelska. Ovanligt för att vara i dubbningens förlovade land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar