Sök i den här bloggen

fredag 20 april 2012

Motorcykelteknik

Det gäller att ha koll på tekniken när man kör hoj. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Här några särskilt viktiga grejer inför årets resa.


Hojens hastighetsmätare går inte att lita på. Den visar för hög hastighet enligt någon slags logaritmisk skala. Vid 90 visar den 100, vid 110 visar den 130 och vid 220 visar den 250. För att inte bli av med körkortet (böter kan man ju i värsta fall leva med) är det viktigt att veta exakt hur fort man kör. För ändamålet har jag en minimal GPS-mottagare fäst vid höger backspegel.


Det verkstadsmonterade fästet är ljusår (eller i alla fall tiotals bågsekunder) bättre än hur jag hade det på förra årets resa. Då såg det ut så här och krävde metervis av gaffatejp. Nu sitter både fäste och apparat under vindrutan.


Det är helt omöjligt att äga en motorcykel och inte samtidigt äga en underhållsladdare. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Det är särskilt sant om man har en &&#"(¤&"% immobilizer som hela tiden drar krypström och skapar avlagringar inne i batteriet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar